Tuesday 1 May 2012

BAGAIMANA nak jual PB ni??

Pengalaman pertama buat sales PB mmg takkan Dea lupakan..

Persoalan pertama yang timbul ketika business PB diperkenalkan kepada saya ialah BAGAIMANA nak jual PB ni? dah la tiada pengetahuan dalam pemasaran dan jualan (maklum la, latar belakang ialah kejuruteraan) memang kabur... tak tau camner nak promo dan nak ckp ttg PB pd Masyarakat.

1. Tunjuk ajar mentor (sha, iza and yanti) sgt berguna. Fisrt promo kat FB dan blog. (oh itu simple jer, sbb tak payah nak berdepan org pun.. ) tp mmg berhasil. Ramai org yang nak tahu APA itu PB. Engineering mmg ada ajar macam ner nak buat explanation. So guna je la 5W1H. simple jer..

2. Sesuatu yang mendebarkan.. pabila ada pelayar FB yang berminat untuk membeli PB. Waktu tu memang rasa sangat takut apabila perlu bertemu beliau, mengukur badan beliau, mencadangkan saiz PB yang sesuai dan memakaikan beliau PB dan pelbagai lagi sebagai agen Premium Beautiful yang bertauliah. Pesan mentor -- Lakukan tugasan secara profesional dengan matlamat yang jelas, membantu wanita lain mendapatkan bentuk badan dan kesihatan yang diidamkan.

Pertemuan Dea dengan pelanggan dari FB berjaya. Beliau gembira dengan PB yang dibeli dan kini telah menjadi kawan rapat (enginnering ajar -- continuous support).

Bermula dari pengalaman pertama, Dea berasa yakin dan tiada masalah lagi berdepan dengan pelanggan.

Menceburi perniagaan PB bukan sekadar menambah pendapatan sampingan. Ia adalah tentang perniagaan yang menuntut keberanian, meningkatkan keyakinan diri, malah menambah kenalan (dari pelanggan kepada rakan)

Kita harus mencuba, baru kita tahu. Atasi ketakutan dengan menganggap ia satu cabaran dan bukan satu tekanan. (Ni waktu Dea hadiri class Time and Stress Management.. berguna juga)

So... sesape di luar sana yg nak rasa cabaran.. be my biz partner.. comfirm anda akan rasa teruja dengan biz ni. Halo-halo jer Dea key.


Dea, Zafina,Sha, Yanti, (Iza absent time ni)
Mentorku yg mmg best
Time tu, nak tau rumah customer kene guna Google Map.



No comments:

Post a Comment