Wednesday 9 May 2012

10 Senaman untuk kurangkan berat badan

Senaman merupakan bahagian yang penting dalam setiap program menurunkan berat badan yang sihat. Sama seperti mengamalkan pemakanan yang sihat. Senaman yang baik adalah senaman mengandungi aspek kardio dan toning yang mana mampu memberi kesan segera. Berikut senarai 10 teratas senaman menurunkan berat badan yang terbaik. Mari kita lihat:

10. Step Aerobics

Jumlah Kalori Dibakar: 800 Kal/jam
Kebanyakan senaman menggabungkan gerakan aerobik.
Mensasarkan kaki, pinggul dan punggung dimana wanita mahu kelihatan menyerlah.

Waktu: 1 jam sehari (30 minit satu sesi)
Keberkesanan: lebih dari 2 minggu dengan kaedah yang betul!! atau tiada kesan kelihatan, hanya penat.



9. Berbasikal

Jumlah Kalori Dibakar: 500 - 1000 Kal/jam
Bergantung pada kelajuan dan jarak anda berbasikal (dan bentuk mukabumi)
Pembakar kalori yang sebenar sampai bersiar-siar dan menghiburkan. Cuma perlukan masa dan kewangan untuk membeli basikal yang terbaik dan sesuai.



 

8. Renang - senaman yang paling menyenangkan untuk menurunkan berat badan

Jumlah Kalori Dibakar: 800 Kal/jam
Berenang adalah satu latihan yang unggul untuk mengurangkan berat badan, terutama pada musim panas. Melakukan gerakan ke atas dan ke bawah di dalam kolam selama sejam akan membakar 800 kalori, dan juga akan memperolehi tona hampir kesemua badan. Lebih hebat jika anda tambahkan setengah jam lagi menggunakan jakuzi setelah selesai berenang! memang best.


 
7. Racquetball
Jumlah Kalori Dibakar: 800 Kal/jam
Pergerakan sisi ke sisi semasa bermain permainan bereket merupakan senaman kardio yang besar. selain memberi tona pada paha dan kaki.

6. Elips Burner - senaman kegemaran saya untuk menurunkan berat badan

Jumlah Kalori Dibakar: 600 Kal/jam
Ini adalah senaman kardio yang cemerlang, dapat membantu untuk membina otot yang kuat, serta toning perut. Saya secara peribadi mendapati Burner Elips benar-benar hebat, terutamanya jika terdapat TV yang dipasang pada mesin atau jika anda membawa iPod atau iPhone, supaya anda boleh mendengar lagu-lagu kegemaran anda atau menonton siaran kegemaran sehingga anda terlupa berapa lama anda telah habiskan bersenam.



5. Rowing

Jumlah Kalori Dibakar: 500 ~ 600 Kal/jam
Mendayung adalah cara yang cemerlang untuk tona tangan anda, dan juga keseronokan yang sangat baik. Libatkan diri dengan kelab atau persatuan mendayung tempatan atau cuba mesin di gimnasium. Ia bukan saya membina otot lengan malahan membakar kalori dari gerakan mendayung yang luar biasa.

4. Berjalan

Jumlah Kalori Dibakar: 360 Kal/jam
Senaman kardio yang mudah. Elakkan menggunakan lif di pejabat dan cuba letak kereta anda jauh dari pejabat. Dan anda telah membakar kalori tanpa anda sedari. Mudahkan?

 
3. Tarian - senaman yang paling menyeronokkan untuk menurunkan berat badan
Jumlah Kalori Dibakar: 600 ~ 800 Kal/jam
Mengikut jenis gerakan tarian dan kelajuan gerakan. Bukan sahaja membakar kalori, malah membantu anda mengurangkan tekanan dengan menghayati irama musik yang ditarikan.


2. DVD Senaman

Jumlah Kalori Dibakar: 300 ~ 500 Kal/jam
Tonton dan bersenam. Cuba dapatkan pergerakan senaman yang lincah dan musik yang rancak. Anda pasti teruja untuk bersenam

 

1. Lupakan senaman di atas dan memakai Premium Beautiful (8 jam/hari semasa bekerja)

Jumlah Kalori Dibakar: 900 Kal/jam
Cara yang terbaik tanpa perlu membuat senaman dengan masa yang fleksible. Dengan disiplin diri, tubuh anda mampu membakar 7200 Kal/ 8jam setiap hari. Tidak memenatkan sebaliknya selesa dengan pemakaian Premium Beautiful yang diperbuat daripada fabric Aquatec dan Aquadyne.


Terbukti berkesan




1 comment:

  1. ternyata banyak juga jenis senam itu
    oya ada yang tau tidak soal tren baju senam aerobik saat ini seperti apa ?..
    kalau ada yang tau kabari saya ya..

    ReplyDelete