Tuesday 10 July 2012

Kaedah makan untuk kurus

Mengetahui Bagaimana Kaedah Makan yang Unik Boleh Membantu Anda Mengurangkan Berat Badan

Mengapa makan dengan JARI lebih menyihatkan berbanding penggunaan sudu dan garpu?

Di seluruh dunia, ramai orang makan dengan tangan mereka. Terutama di timur. Di Malaysia, dan negara timur seperti Maghribi, India, Pakistan, dan Arab Saudi, kita akan melihat orang-orang yang makan dengan tangan. Ramai orang dari negara-negara ini adalah Islam. Ia adalah sunnah Nabi Muhammad S.A.W., makan dengan tangan. Nabi Muhammad S.A.W. makan dengan tangan kanannya dan menggunakan jari 3. Selepas baginda selesai makan, baginda akan menjilat jarinya untuk memastikan baginda tidak membuang apa-apa makanan, kerana pada makanan tersebut terdapatnya rahmat dari Allah. Baginda sentiasa selesai apa yang dikunyah dalam mulutnya terlebih dahulu, sebelum baginda mencapai makanan yang lain. Baginda juga mengunyah makanan kira-kira 80 kali. Baginda tidak pernah makan sendirian. Baginda selalu berkongsi makanan dengan para sahabat yang lain. Kita seharusnyanya mengikuti sunnah baginda dan melaksanakan perkara-perkara ini dalam kehidupan seharian kita.

Dulu time kecik.. Pernah gak makan dalam dulang, share
dengan adik beradik.. best oh...

Walau bagaimanapun, di barat, ia dianggap tidak bertamadun untuk makan dengan tangan. Sedangkan terdapat ramai antara mereka yang sangat tidak sihat. Mereka menderita akibat pelbagai masalah kesihatan yang berpunca dari pemakanan. Obesiti telah melonjak naik hanya dalam beberapa tahun yang lepas. Masyarakat barat telah ditipu oleh syarikat-syarikat farmaseutikal yang menanamkan dalam fikiran mereka, ubat yag beracun adalah satu-satunya cara untuk menyelesaikan masalah kesihatan. Mereka harus berfikiran terbuka untuk mencuba apa-apa yang akan menjadikan mereka lebih sihat. Mereka mempunyai teknologi terbaik di dunia. Namun mereka adalah masyarakat yang paling sakit di dunia. Jelas sekali, barat tidak melakukan sesuatu yang betul. Tidakkah anda setuju?Jika sesuatu yang begitu mudah seperti makan dengan tangan kita adalah berguna untuk kesihatan kita. Saya fikir semua orang harus mencubanya.

Kenapa kita sihat apabila kita makan menggunakan tangan?
1. Ia menggalakkan kebersihan. Jika kita menggunakan tangan untuk makan, pasti kita akan menjaga kebersihan tangan kita. Pernah tak anda terfikir, adakah sudu dan garpu yang anda gunakan di gerai/ restoran dicuci sebersihnya? cuba check, ada tak sisa kotoran dengan mengelap perkakasan tersebut menggunakan tisu putih.

2.Makan dengan tangan menggunakan tiga jari menghadkan jumlah makanan yang kita makan tanpa kita sedari, kaedah ini sangat membantu dalam mencegah makan berlebihan. (betapa baiknya kaedah makan yang Nabi kita ajarkan)

3. Dengan menggunakan tangan, kita boleh memberitahu jika makanan yang panas atau tidak dan mencegah lidah kita melecur, dan bukannya hanya menggali dengan garpu.

4.Apabila kita makan dengan jari, ada enzim penghadaman tertentu yang dikeluarkan oleh jari yang membantu dalam proses pencernaan. Ini juga menghalang kekurangan insulin, di samping membantu pesakit kencing manis. Menjilat jari bersih selepas makan memastikan enzim pencernaan dimakan dan ditelan ke dalam perut yang membantu mata, otak dan perut. Ini adalah hebat untuk mengubati pelbagai penyakit perut, penyakit otak dan masalah jantung.

Kebersihan adalah faktor yang besar bagi saya. Kita tahu jika tangan kita bersih. Tapi kita tak pasti samada garpu atau sudu yang kita gunakan dalah benar-benar bersih atau tidak. Terutamanya, bila kita berada di restoran. Mereka mungkin tak cuci sudu dan garpu dengan bersih seperti yang kita lakukan. Agak-agak brapa kali anda merungut dalam hati bila ambil sudu di restoran.."cam tak bersih jer...". Tapi kalau kita makan guna tangan, confirm la kita tau tangan kita bersih atau tidak.

Saya seorang yang tak suka membazir makanan. Manggunakan tangan, kita dapat mencapai bahagian makan yang tak tercapai dek sudu dan garpu. Kirakan kalau makan kari kepala ikan, mau sampai tinggal tulang. Tapi kalau guna sudu garpu, confirm terkial-kial, tak licin plak tu. Anda pula bagaimana? ada orang, suka makan isi jer, yg tertinggal kat celah-celah tulang tu, selalu diabaikan.

Kini anda tahu yang makan menggunakan tangan membantu sistem pencernaan (tak perlu minum minuman kultur berbakteria baik pun...) Sistem pencernaan yang baik memainkan peranan yang besar dalam menjaga kesihatan kita. Jika ia terganggu, kita akan jatuh sakit.

Walaubagaimanapun, keputusan terletak ditangan anda. Makan menggunakan tangan bukan sahaja adat bangsa kita, malah jika amalkan makan menggunakan tiga jari, kita telah mengamalkan sunnah Baginda yang amat menyihatkan. Namun jika kita berasa malu, dan bermegah makan ikut cara barat guna sudu garpu.. tak dapat la saya nak tolong. Namun bagi bangsa lain yang belum mencuba, saya cadangkan anda mengamalkannya.

No comments:

Post a Comment